Impact verhalen

Ontdek hoe De Onderwijskracht met innovatieve strategieën en op maat gemaakte oplossingen scholen heeft geholpen om hun onderwijsprocessen te verbeteren. Van het verhogen van de betrokkenheid van leerlingen tot het optimaliseren van leermethoden, onze succesverhalen illustreren de impact van onze samenwerking met diverse onderwijsinstellingen.

Organisatieadvies – PO

Toen ik begon als directeur, bleek dat er veel onduidelijkheid was over rollen en verantwoordelijkheden. Overleggen verliepen moeizaam en er was weinig samenhang in het beleid. Via een collega kwam ik in contact met De Onderwijskracht.
In een aantal sessies hebben zij ons geholpen om structuur aan te brengen in de organisatie: heldere taakverdelingen, duidelijke overlegmomenten en meer afstemming tussen teamleden. De aanpak was praktisch en afgestemd op onze situatie.
We merkten dat de samenwerking verbeterde en dat er meer rust kwam in het team. Er was geen grote reorganisatie nodig, maar kleine aanpassingen met veel effect.
Fatima
Schoolleider, de Regenboog
“We werkten allemaal hard, maar zonder duidelijke richting.”

⁠HR-interim – VO

Binnen korte tijd vielen zowel de directeur als adjunct van een van onze scholen uit. De Onderwijskracht kon binnen een week een interim-leidinggevende leveren die direct aan de slag ging.
De invaller had ervaring in het VO en begreep wat er nodig was. De school draaide door en belangrijke processen liepen gewoon door. Tegelijkertijd heeft De Onderwijskracht geholpen met het opstellen van een nieuw profiel en het voeren van gesprekken voor de vaste opvolging. De situatie was voor ons behoorlijk stressvol, maar werd op een professionele manier opgevangen.
Mark
Bestuurder scholengroep Midden Nederland
“We hadden dringend iemand nodig voor een leidinggevende rol.”

AI-oplossingen – MBO Zorg & Welzijn

Onze school verzamelde allerlei gegevens: cijfers, aanwezigheid, voortgang op stages. Maar er werd weinig mee gedaan. De Onderwijskracht heeft samen met ons gekeken hoe we deze data konden gebruiken om studenten beter te begeleiden.
Ze ontwikkelden een eenvoudig dashboard met automatische signaleringen bij risico’s. Bijvoorbeeld wanneer studenten vaker afwezig zijn of achterlopen op hun planning. Het systeem is gekoppeld aan onze bestaande leeromgeving.
Docenten ervaren het als een nuttige aanvulling, zonder dat het hen extra werk oplevert. Het helpt ons om eerder het gesprek aan te gaan met studenten die anders onder de radar zouden blijven.
Hanneke
Teamleider MBO 

Subsidiebegeleiding – PO

Voor een vernieuwingsproject hadden we een subsidie op het oog, maar de aanvraag bleek behoorlijk complex. De Onderwijskracht heeft ons geholpen met het opstellen van de aanvraag, het begroten en het verzamelen van de benodigde documenten.
Zij wisten waar we op moesten letten en wat de beoordelaars belangrijk vinden. We hebben de subsidie gekregen. Ook na toekenning bleven ze betrokken bij de eerste opstartfase van het project.
Het gaf ons ruimte om ons te richten op de inhoud in plaats van op de regels.
Ilse
Projectleider onderwijsvernieuwing
“Het aanvraagproces was ingewikkelder dan gedacht.”

HR-interim – PO

Tijdens het verlof van onze intern begeleider schakelden we De Onderwijskracht in voor tijdelijke ondersteuning. Binnen een paar dagen was er iemand beschikbaar die ervaring had met onze methodes en systemen. De overdracht verliep soepel en de collega werkte vanaf het begin zelfstandig. Gedurende de periode was er regelmatig contact met ons en met de vaste IB’er over de voortgang. Na afloop werd alles netjes overgedragen, inclusief een kort reflectieverslag. De continuïteit is behouden gebleven, en dat was voor ons het belangrijkste.Zij wisten waar we op moesten letten en wat de beoordelaars belangrijk vinden. We hebben de subsidie gekregen. Ook na toekenning bleven ze betrokken bij de eerste opstartfase van het project. Het gaf ons ruimte om ons te richten op de inhoud in plaats van op de regels.
Annelies
Schoolleider
“De tijdelijke kracht werkte snel zelfstandig”